Kurigram sent 57 prisoners to release them from jail

ADVERTISING

Kurigram sent 57 prisoners to be released from jail. The names of 57 convicted prisoners have been sent to the Directorate of Prisons for release from Kurigram Jail, like other prisons in the country, to reduce the risk of transmission of the Corona virus. Of the 57 sent to the list three days ago, 18 have been sentenced to six months in prison, 28 to 1 year imprisonment and 11 to 20 years in prison after being sentenced to life imprisonment, said Lutfar Rahman of the district jail.

karagar pic

ADVERTISING

He is aware that the risk of coronary infection is high here, as there is more prison inmate capacity. In view of that, the application for release of these prisoners has been made.

Besides, the jail authorities are trying to maintain adequate awareness. All efforts are underway to prevent corona, including a clean environment, maintaining adequate distance, soap water for hand washing.

In this regard, Kurigram Public Prosecutor SM Abraham Lincoln said there are more than 4 times the capacities in the jail. There is naturally some problem with this. Similar conditions are prevailing across the country.

ADVERTISING

He also said that in this situation, the Prime Minister asked to prepare and send a list of prisoners. In addition, he said other than criminals and criminals can be considered.

Public prosecutors also said that bail-worthy defendants are stuck in Adalat’s closure for the Corona virus situation, and therefore more than 4 times the capacity of the accused is imprisoned simultaneously. Authorities are thinking of the release of such prisoners, as it is not possible to keep them in a healthy environment by keeping them separate or distant.

কুড়িগ্রাম কারাগার থেকে মুক্তি দিতে 57 কয়েদীর নাম প্রেরণ

করোনা ভাইরাস সংক্রমণের ঝুঁকি কমাতে দেশের অন্যান্য কারাগারের মতো কুড়িগ্রাম কারাগার থেকে মুক্তি দেওয়ার জন্য বিভিন্ন মেয়াদে সাজাপ্রাপ্ত ৫৭ জন কয়েদীর নাম কারা অধিদপ্তরে পাঠানো হয়েছে। তিন দিন আগে পাঠানো এই তালিকার ৫৭ জনের মধ্যে ৬ মাস পর্যন্ত কারাদণ্ডপ্রাপ্ত ১৮ জন, ১ বছর পর্যন্ত কারাদণ্ডপ্রাপ্ত ২৮ জন এবং যাবজ্জীবন কারাদণ্ডপ্রাপ্ত হওয়ার পর ২০ বছরের ঊর্ধ্বে কারাগারে আছেন এমন ১১ জনের নাম রয়েছে বলে জানিয়েছেন জেলা কারাগারের জেলার লুৎফর রহমান।

তিনি জানা যে, কারাগারে ধারন ক্ষমতার বেশি কয়েদী থাকাতে এখানে কোরোনা সংক্রমনের ঝুকি অত্যাধিক । সেই দিক থেকে বিবেচনা করে এসব কয়েদীদের মুক্তির জন্য আবেদন করা করা হয়েছে ।

এছাড়া  কারা কর্তৃপক্ষ যথেষ্ট সচেনতা বজায় রাখার চেষ্টা করছে সেখানে । করোনা প্রতিরোধ করার জন্য পরিষ্কার পরিচ্ছন্ন পরিবেশ , যথেষ্ট দুরত্ব বজায় রাখা , হাত ধুয়ার জন্য সাবান পানির ব্যবস্থাসহ সব ধরনের প্রচেষ্টা চলছে ।

এ প্রসঙ্গে কুড়িগ্রামের পাবলিক প্রসিকিউটর এসএম আব্রাহাম লিংকন বলেন, এখানকার কারাগারে ধারণক্ষমতার ৪ গুণেরও বেশি বন্দি রয়েছে। এতে স্বাভাবিকভাবে কিছু সমস্যা হচ্ছে। সারাদেশে কমবেশি একই রকম অবস্থা বিরাজ করছে।
তিনি আরও বলেন, এই পরিস্থিতিতে প্রধানমন্ত্রী কারাবন্দীদের তালিকা তৈরি এবং প্রেরন করতে বলেছেন। এছাড়া জঘন্য ও দুর্ধর্ষ অপরাধী ছাড়া অন্যান্যদের বিষয় বিবেচনা করা যেতে পারে বলে তিনি জানিয়েছেন ।

পাবলিক প্রসিকিউটর আরও বলেন, করোনা ভাইরাস পরিস্থিতির জন্য আদলাত বন্ধ থাকাতে জামিন যোগ্য আসামীরা আটকে আছে আর তাই ধারন ক্ষমতার ৪ গুন বেশি আসামি এক সাথে কারাগারে রয়েছে । এত কয়েদীকে আলাদা বা দুরত্ব বজায় রেখে সুস্থ্য পরিবেশে রাখা সম্ভব হয়ে উঠছেনা বলেই এসব কয়েদীদের মুক্তির কথা ভাবছে কর্তৃপক্ষ ।

Kurigram sent 57 prisoners to release them from jail

Kurigram sent 57 prisoners to release them from jail

Source: Somoy TV News

Corona Virus Live UpdateBD

Click & World update of the Corona virus here

More News:

Jubo League leader sticks people in Tangail (Video)

Corona virus infected 13 million 60 thousand 355 in 24 hours in the world

41 people infected with Corona virus in Bangladesh in 24 hours And died 05

ADVERTISING